I De framgångsrika familjerna får läsaren en unik inblick i fjorton av Sveriges mest framstående och framgångsrika familjeföretag. Från de internationellt kända jättarna som H&M, IKEA och Bonnier, till de mindre, men ändå lika imponerande företagen som Rejme, Hedin och Jacobsson. Vad driver dessa familjer och hur byggde de sina imperier? Vi får ta del av inspirerande berättelser om hur Gunnar Dafgård började sälja kött på cykel i Källby, Knut Jacobsson byggde sin första truck i familjens kök, och hur Erling Persson fick idén som skapade Hennes & Mauritz. Boken, som ursprungligen publicerades 1995, kommer nu i en uppdaterad och totalreviderad version. Många av familjeföretagen har fortsatt att växa och utvecklas, medan andra har valt att sälja. Med över tre decenniers insikt och erfarenhet har journalisten och författaren Margaret von Platen samlat berättelser från några av Sveriges mest intressanta företag genom djupgående intervjuer. Denna nyutgåva ger en unik möjlighet att följa utvecklingen av dessa framgångsrika familjeföretag över tid och ger värdefull kunskap om vad som krävs för att både bygga och bevara ett företag över generationer.
MARGARET VON PLATEN är journalist och författare. Hon har bevakat svenskt näringsliv, bland annat i Dagens Industri. Den första utgåvan av boken kom för 30 år sedan och här får läsaren möjlighet att följa familjeföretagens utveckling över tid.