Lär dig att leda med mod och klokskap för att uppnå resultat.
Att vara chef och ledare i offentlig sektor innebär att verka i en värld där politik, ekonomi och utveckling ständigt samspelar. Det är ett uppdrag som kräver både struktur och lyhördhet, tydlig styrning och förmågan att hantera oväntade utmaningar.
I Leda och samspela i medborgarnas tjänst delar Lena Dahlstedt med sig av sin långa erfarenhet av ledarskap. Från de första stegen som ung ridlärare och matematiklärare, vidare till ledande positioner inom skola, kultur och kommunal verksamhet, för att slutligen landa i rollen som stadsdirektör i en av Sveriges snabbast växande kommuner. Genom personliga berättelser och reflektioner får läsaren en unik inblick i hur det är att leda en stor organisation – i vardagen, i förändring och under samhällskriser som tsunamin, flyktingmottagandet och pandemin.
Boken tar med läsaren genom författarens erfarenheter av att leda och samspela i både med- och motgång och att navigera i de ibland osynliga maktspel som präglar en offentlig organisation. Men det är också en berättelse om hur viktigt relationer och tillit är för att lyckas som chef, och hur ett tydligt ledarskap kan skapa engagemang och utveckling.
Varje kapitel avslutas med sammanfattande lärdomar och reflektionsfrågor för att du som läsare ska kunna applicera insikterna på ditt eget ledarskap. Oavsett om du är ny i chefsrollen eller har flera års erfarenheter ger boken inspiration och konkreta tankar kring hur du kan utveckla ditt ledarskap.
Det här är en bok för dig som vill förstå vad det innebär att leda i medborgarnas tjänst – på riktigt.
Lena Dahlstedt är företagsekonom och gymnasielärare med lång erfarenhet som chef och ledare, från ledaruppdrag i skolans värld till stadsdirektör i en stor kommun. I rollen som senior rådgivare och styrelseledamot bidrar hon med utveckling av organisation, ledning och styrning.
Formgivare: Catharina Ekström.