Upplägget och hur du använder materialet. Boken inleds med en snabbstart, där eleven utan förkunskaper och utan tekniska krav lär sig att spela ett par melodier bara genom att trycka ett finger (gärna finger 2) på olika band på sträng ett. Det finns också ett komp (bas) som är lika enkelt upplagt. Eleven och läraren kan växla stämma och på så sätt kan eleven uppleva det första samspelet. Därefter kommer en genomgång av de viktigaste begreppen, notkunskap och att stämma gitarren. Beroende på vilka eventuella förkunskaper eleven har kan denna del behöva fördjupas med hjälp av lärarledd träning. Inga särskilda övningar erbjuds, förutom en notrebus. I övrigt uppmanar jag läraren till lyhördhet och med egen kreativitet guida eleven till stabil kunskap i grunderna. Själva spelboken inleds med att vi går igenom stamtonerna på greppbrädan med början på sträng 3 och tonerna G, A och B. Genom att spela de tre tonerna på samma sträng, i läge två, lär sig eleven att rada upp fingrarna på en sträng och tvingas till korrekt handställning direkt (fågelnäbben, sid 10). Anslagshanden behöver inte heller ta hänsyn till något strängbyte, utan kan lugnt alterera med pek- och långfinger och öva stödanslag på betonade toner och fritt anslag på övriga. Därefter får eleven gå igenom samma material i läge I, varvid anslagshanden får ta itu med problematiken som strängbytet innebär. Eleven får systematiskt lära sig sträng för sträng och läge för läge - upp till den åttonde tonen (G1 - G2) och upp till läge V. Genom att spela samma melodier och övningar, dels på en sträng och sedan också i olika lägen lär eleven sig grundligt att hitta på greppbrädan. Dessutom får eleven, genom att hen tränar på detta sätt lättare en korrekt handställning. Tränar hen de rätta styrmusklerna i handen med rätt medvetenhet kommer detta att ske nästan ”automagiskt”. Ett par viktiga begrepp introduceras: Spårvagnen beskriver hur man byter läge. Pekfingret är loket, strängen är spåret, läget är hållplatsen och de övriga fingrarna är vagnarna som följer loket. Loket lämnar aldrig strängen utan glider längs strängen utan att trycka ned eller lyfta upp fingret. Vagnarna däremot följer loket längs med strängen men strax ovanför utan att nudda strängen. Sträckt finger (vanligtvis lillfingret) förekommer då avståndet mellan t ex finger tre och fyra är mer än ett band, dvs en stor sekund. Ersättningsfinger förekommer då ett ordinarie finger annars skulle behöva hoppa mellan två strängar (t ex finger tre på tonerna c (sträng 3) och e (sträng 2) i tredje läget. Finger 2 på tonen c blir då ersättningsfinger för finger 3). Viktiga musikbegrepp som treklang, fyrklang, ackord och intervall upp till oktav tränas. Barré över två och tre strängar introduceras (sid 70). Boken avslutas med några melodier i duoarrangemang.
ArbetstitelGitarr på riktigt, Klassisk gitarr för nybörjare
Standardpris449.00
Illustrerad
Orginaltitel
Åldersgrupp6-9
BandtypSpiral
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
IsContractProduct
Inlaga
Sidor104
Publiceringsdatum2025-03-25 00:00:00
FörfattareSiddhiJ Sundt
erpOwnsPrice
Kort BeskrivningEn gitarrskola med en helt ny metodik, som syftar till avancerad teknik och självständig kreativitet hos eleven. Eleven får systematiskt lära sig sträng för sträng och läge för läge - upp till den åttonde tonen (G1 - G2) och upp till läge V.Genom att spela samma melodier och övningar, dels på en sträng och sedan också i olika lägen lär eleven sig grundligt atthitta på greppbrädan. Dessutom får eleven, genom att hen tränar på detta sätt lättare en korrekt handställning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
SeriesTitle
BokinfoStatusCode21