Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter.
Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor.
Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.
ArbetstitelNeuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD - i skola vård och omsorg
Standardpris449.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor174
Publiceringsdatum2025-02-03 00:00:00
FörfattareHanna BertilsdotterRosqvist, Lill Hultman, Mika Hagerlid, Åsa Hedlund, Cecilia Ingard, Linnéa Klingberg, Anna Nygren, Greta Sandberg & Cecilia Stjernquist
erpOwnsPrice Kort BeskrivningUtifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
BokinfoStatusCode10